Man kan indstille rabat på følgende måder:

  1. Rabat direkte på abonnementet
    • Valgfri pris på kampagnen
  2. Rabat på gruppeabonnementer
  3. Rabat via faktureringsregler

1. Rabat direkte på abonnement

Skal man give en fast rabat til et abonnement, kan man bruge rabat-feltet der findes under “Rediger abonnement”.

Her kan rabat indtastes som beløb eller som procentsats.
  • Sådan en rabat påvirker kun det enkelte abonnement, som den er indtastet på.
  • Rabatsats vises på fakturaer.
  • Den videreføres sammen med abonnementet til kommende perioder uafhængigt af om der videreføres til den samme eller anden kampagne. Sådan en rabat udløber aldrig.
  • Det kan kun gives til private abonnementer – ikke til gruppeabonnementer eller gruppemodtagere.

Valgfri pris på kampagnen

Alternativt kan man indstille kampagnen til at tillade ændring af pris. Denne funktion er praktisk hvis man regelmæssigt forhandler prisen med sine kunder.

Prisen for abonnementet ændres under “Rediger abonnement”, jf. skærmbilledet ovenfor.

  • Med valgfri pris kan man både gøre abonnementet dyrere eller billigere.
  • Der kommer ikke en rabat-linje på fakturaen.
  • Ændring af pris påvirker kun det enkelte abonnement, hvor prisen er ændret.
  • Den tilpassede pris videreføres til den næste periode på samme kampagne. Hvis kampagnen skiftes, følger abonnementet den nye kampagnepris.
  • Kampagneprisen kan ændres både på private- samt gruppeabonnementer og modtagerabonnementer.

 

2. Rabat på gruppeabonnementer

Rabat på gruppeabonnementer indstilles ved opsætning af gruppekampagne.

Én måde at gøre det på er at inkludere gratis abonnementer i grundprisen.

Hvis f.eks. gruppeabonnementet koster 1.000 kr. for 10 modtagere og desuden 100 kr. pr. person, skal gruppekampagnen indstilles sådan:

Man kan også oprette rabat-trappen, så prisen pr. modtager bliver afhængig af antal modtagere.

Man kan godt kombinere gratis abonnementer inkluderet i grundprisen med rabat-trappen.

 

3. Rabat med faktureringsregler

Faktureringsregler findes under Salg -> Faktureringsregler.

Her kan man indstille forskellige regler til hvornår systemet skal give rabat. Det kan bl.a. være at abonnenten har flere end ét aktivt abonnement, eller har abonnement på udvalgte kampagner, eller har et bestemt antal aktive modtagerabonnementer på gruppeabonnementet.

Eksempel 1: rabat hvis der er et aktiv abonnement på to udvalgte kampagner.

Det er praktisk, hvis man sælger to produkter/magasiner og vil give rabat til dem, der køber dem begge to.

Tryk på “+ Ny regel” og vælg “Giv rabat ved fakturering af abonnement/medlemskab” og fortsæt til oprettelse.

Du bliver mødt med forskellige regler man kan vælge imellem. Vælg “Hvis abonnementet/medlemsskabet er på en af kampagnerne” og vælg en eller flere kampagner, du vil give rabat på.

Når du har udvalgt kampagnerne, tryk på “+ Og hvis…” og vælg igen “Hvis abonnementet/medlemskabet er på en af kampagnerne” og vælg en eller flere kampagner, du vil give rabat på.

I bunden af formularen kan du indtaste rabat i beløb eller procentsats, og skrive teksten som skal stå på rabatlinjen i en faktura (f.eks. “Rabat ved køb af to produkter”).

Udfør i fremtiden: vælg “Udfør reglen ved faktureringer”, hvis du vil give rabat hver gang der faktureres. “Udfør ikke automatisk” bruges, hvis du vil sætte faktureringsregel på pause, er ikke færdig med at oprette reglerne eller lignende.

Eksempel 2: rabat hvis antal abonnementer er over et bestemt antal

Det er praktisk, hvis man gerne vil give rabat på tværs af gruppekampagner, og derfor ikke kan bruge rabatstigen i gruppeabonnementer. Så gives der rabat hver gang, antal abonnementer overskrider et bestemt antal.

Vælg “Hvis antal aktive abonnementer/medlemskaber for abonnenten/medlemmet er mellem…” og udfyld formularen.

I bunden af formularen kan du indtaste rabat i beløb eller procentsats, og skrive teksten som skal stå på rabatlinjen i en faktura (f.eks. “Abonnementer >50”).

Udfør i fremtiden: vælg “Udfør reglen ved faktureringer”, hvis du vil give rabat hver gang der faktureres. “Udfør ikke automatisk” bruges, hvis du vil sætte faktureringsregel på pause, er ikke færdig med at oprette reglerne eller lignende.

Eksempel 3: rabat kun hvis abonnenten tilhører et bestemt gruppe

Denne regel kræver, at der er oprettet egne felter til abonnenter/medlemmer. Så kan man give rabat til dem, der f.eks. arbejder indenfor et bestemt industri, er over eller under en specificeret alder, osv.

Vælg “Hvis feltet på abonnenten/medlemmet…” og vælg hvilken felt samt hvilken værdi i den skal udløse rabat. F.eks. Hvis “fødselsdag” -> “er mere end” -> “70 år siden” vil give rabat til alle, som er ældre end 70 år. Hvis “Universitet” -> “er udfyldt” vil give rabat til alle, som har angivet sit universitet.

I bunden af formularen kan du indtaste rabat i beløb eller procentsats, og skrive teksten som skal stå på rabatlinjen i en faktura (f.eks. “Over 70 år”).

Udfør i fremtiden: vælg “Udfør reglen ved faktureringer”, hvis du vil give rabat hver gang der faktureres. “Udfør ikke automatisk” bruges, hvis du vil sætte faktureringsregel på pause, er ikke færdig med at oprette reglerne eller lignende.

Gode råd ved brug af faktureringsregler:

  • Man kan tilføje lige så mange regler man vil, og kombinere flere “og hvis…” pr. regel så man rammer præcist.
  • Brug gerne “Udfør ikke automatisk” og lad en anden person kigge på opsætningen inden aktivering, f.eks. vores support-medarbejder.