Iteras integrerer med nyhedsmail-systemet Mailchimp.

Opsætning af integration

Du skal selv oprette en konto hos Mailchimp, og Iteras yder ikke support på oprettelse og brug af Mailchimp, udover hvad der relaterer sig til opsætning af integrationen. Hvis du allerede har en Mailchimp-konto, kan den sagtens genbruges, da Iteras opretter bare kan oprette en separat liste til abonnenterne/medlemmerne fra Iteras.

Det er ganske let at opsætte integrationen. Man indtaster simpelthen en API-nøgle fra Mailchimp i Iteras. API-nøglen finder man i Mailchimp under Account (klik i øvre højre hjørne) under Profil > Extras > API Keys. Klik på “Create a Key”.

I Iteras indsættes API-nøglen under Konto > Integrationer > Mailchimp. Synkroniseringen går automatisk i gang, når API-nøglen er indtastet.

Første synkronisering kan tage noget tid, idet Mailchimp kun processerer 1-2 ændringer i sekundet. Ved efterfølgende synkroniseringer er det kun nye abonnenter/medlemmer der synkroniseres.

Hvordan fungerer integrationen?

Iteras synkroniserer alle valgte abonnenter med en e-mailadresse over i Mailchimp. Synkroniseringen sker i dagtimerne en gang i timen, minuttal 15, og foregår ved at Iteras henter alle abonnenter fra Mailchimp, sammenligner med Iteras og sender alle fundne ændringer til Mailchimp. Der sker ingen ad hoc-synkronisering ved ændringer eller nyoprettelser.

Abonnenterne oprettes alle på den liste man i Mailchimp man har indtastet navnet på i integrationen, og kan herefter segmenteres inde i Mailchimp ved at matche på de felter der bliver synkroniseret over. Hvis man gerne vil have to lister, kan man opsætte to synkroniseringer og filtrere på hvem der skal synkroniseres på hver.

Hvilke felter der skal synkroniseres til Mailchimp, opsættes i integrationen. Et par bemærkninger:

  • ID: Abonnent- eller medlemsnummer fra Iteras
  • E-mail: Dette er e-mailadresse på abonnenten – ikke fakturerings-e-mail-adresse hvis en sådan er indtastet i Iteras.
  • URL til at oprette adgangskode:  Dette kan bruges til at sende en individuel URL til nye abonnenter, hvor de kan klikke og oprette en adgangskode. Hvis man ikke ønsker at dette skal ske i tilmeldingsformularen, f.eks. for at den kan være meget simpel.
  • Felter på abonnementer virker lidt specielt, da man ikke kan repræsentere abonnementer i Mailchimp. For at kompensere synkroniseres i stedet over i et felt per produkt.

Hvad sker automatisk og hvad kan man selv ændre på?

Man kan godt oprette ekstra modtagere på listen i Mailchimp. Iteras ikke rører ved de oprettede medmindre de har ID’et fra Iteras udfyldt eller e-mailadressen skulle matche en abonnent.

Man skal som hovedregel ellers ikke ændre på data som Iteras vedligeholder på modtagerne eller slette modtagere som Iteras har oprettet, altså dem som har ID’et fra Iteras udfyldt, for så bliver ændringerne bare overskrevet ved næste synkronisering.

Der er ellers frit slag til at oprette segmenter og andre felter, og man må gerne rette i tag-navne oprettet af Iteras, så f.eks. rette MMERGE3 til noget mere sigende. Bemærk dog at der er en begrænsning på hvor mange felter man kan have i Mailchimp.

Hvad kan det bruges til?

Nyhedsmail-integrationen rummer mange anvendelsesmuligheder. Nogle eksempler er:

  • Nyhedsmail-produkt: Med integrationen bliver det let at have et produkt, der leveres som e-mail. Det kan f.eks. være et medie, som leveres på email, og hvor produktet enten er selve e-mailen, eller sendes som link i e-mailen. E-mailen kan selvfølgelig også blot være en besked om, at produktet nu er tilgængeligt på den leveringsplatform, det leveres på – f.eks. en app eller elektronisk bladremagasin.
  • Besked om kommende nummer: Send en mail, når et nyt nummer er på trapperne. Så kan abonnenterne begynde at glæde sig, og reklamere, hvis ikke bladet kommer på udgivelsesdatoen. Det har også den fordel, at abonnenter som er flyttet, men har glemt at melde adresseændring, er opmærksomme på, at bladet er på vej. Det sikrer en bedre fastholdelse.
  • Andre beskeder/nyhedsbreve til abonnenterne: Det er selvfølgelig muligt at sende beskeder eller nyhedsbreve til de aktive abonnenter når som helst man ønsker det.
  • Opsætning af automatiske e-mail-forløb ved start og stop: I Mailchimp er det muligt at designe e-mailforløb som igangsættes automatisk for nye modtagere på listen. Et e-mailforløb består af e-mailskabeloner, der afsendes med de intervaller, man ønsker. Det kan f.eks. være et velkomst-forløb, der igangsættes til alle nye abonnenter. Første dag sender man en generel velkomst mail, så venter man måske 1 måned, og så sender man en opfølgende mail for at høre, om abonnenten er tilfreds med sit abonnement/medlemsskab. Og måske sender man så en måned efter en mail mere, med oplysninger om forskellige fordele ved abonnementet. En anden mulighed er et e-mailforløb, der sendes til stoppede abonnenter. Når abonnementet udløber sendes måske et godt tilbud på at gentegne abonnementet. Det kan så gentages med samme eller andre tilbud med passende intervaller. Måske vil abonnenten foretrække at betale et mindre beløb lidt oftere – så kan man f.eks. tilbyde at betale for 1 eller 3 numre ad gange i stedet for for 12 numre.

Segmentering af udsendelser

Mange af de ovennævnte anvendelsesmuligheder kræver, at udsendelser segmenteres – dvs. kun udsendes til en del af de abonnenter, man har på sin liste. Mest oplagt er selvfølgelig segmentering på publikationer/produkter og segmentering på aktiv/passiv. Det kan f.eks. være, man ønsker at sende en mail til alle aktive abonnenter på en bestemt publikation. Mailchimp rummer også mulighed for at segmentere mails (også de automatiske) på alle de øvrige parametre, vi sender med. Når først dataene er i Mailchimp, er det Mailchimps support man skal spørge hvis man har yderligere spørgsmål – Iteras yder ikke support på mailudsendelsen.

Bounces

Når en mail ikke kan leveres, siger man at den “bouncer”. Mailchimp giver bouncede e-mail-adresser en speciel status (cleaned). Når vi synkroniserer data fra Iteras og ind i Mailchimp, sørger vi for ikke at overskrive den status, så Mailchimp vil stadig have abonnenten liggende og få opdateringer på abonnenten. Abonnenten får ingen mails, så på et tidspunkt vil abonnenten nok henvende sig og få registreret en korrekt e-mail-adresse. Hvis e-mail-adressen fjernes fra Iteras, afmeldes den listen i Mailchimp. Systemet plejede et stykke tid senere at slette adressen helt fra Mailchimp, men det er pt. slået fra da e-mailadressen så ikke senere kan tilføjes igen.

Mindre afvigelser

Der kan godt være mindre afvigelser i antallet af modtagere i Mailchimp i forhold til Iteras, da det er kun abonnenter med en gyldig e-mailadresse som kan lægges ind i Mailchimp, og hvis der er to abonnenter på samme e-mailadresse, bliver de til én modtager i Mailchimp.