MobilePay findes i den klassiske version, hvor man overfører enkeltbeløb, og i en abonnementsversion, MobilePay Subscriptions (MPS), hvor man kan indgå abonnementsaftaler som gør det muligt at trække abonnementsbetalinger uden at abonnenten skal godkende trækket hver gang. Iteras har sin egen integration til MobilePay Subscriptions, som denne artikel handler om.
Den klassiske enkeltbetalings-MobilePay understøttes via Quickpay, og den kræver en indløsningsaftale til betalingskort. Man kan ikke køre enkeltbetalinger gennem MPS.
Bemærk, at vi ikke bruger udtrykket MobilePay Subscriptions overfor abonnenter, idet mange ikke kender det. Her vil der blot stå MobilePay. Men for en udgiver er det vigtigt at kunne se forskel på MobilePay og MobilePay Subscriptions.
Aftale med MobilePay
For at kunne benytte MobilePay Subscriptions skal man først have en aftale med MobilePay. Dette kan man læse mere om ved at kontakte MobilePay. Oplysninger findes på www.mobilepay.dk.
Bemærk, at man skal have en aftale for hver forretningsenhed (cvr-nummer), og huske at koble Subscriptions til på aftalen.
Opsætning
MobilePay Subscriptions opsættes i Iteras som en integration. Dette foregår under menupunktet “Integrationer” under Kontomenuen i øvre højre hjørne. Integrationen til MPS er knyttet til forretningsenheder, og en MPS-aftale kan ikke genbruges på tværs af forretningsenheder i Iteras. Dette skyldes, at en forretningsenhed er et selvstændigt cvr-nummer, og styrer hvilken virksomhed der modtager pengene. Har man flere forretningsenheder hvor man vil tilbyde MobilePay Subscriptions, skal man sætte en udbyder/betalingssted op pr. forretningsenhed i MobilePay.
Der skal indtastes et Merchant-momsnummer, som typisk er virksomhedens cvr-nummer med landekoden foran. Klik derefter på “Tilslut til MobilePay”. Dette fører videre til en login-side, hvor man logger ind med sine aftaleoplysninger, og sørger for, at Subscriptions er afkrydset. Når man godkender, ryger man tilbage til Iteras, hvor der er kommet et ekstra felt i integrationsoprettelsen, som er udfyldt med “Iteras ApS”. Her er det vigtigt, at der klikkes “Fuldfør opsætning”. Efter det bliver Iteras oprettet som en integration og kan ses på MobilePay dashboard.
Hvis man ønsker at kunne tilbageføre penge via MobilePay Subscriptions, skal udbetalinger konfigureres til daglige overførsler (og ikke til “straks”). Det gøres i MobilePay administrationen under “Subscriptions” og det betalingssted der er konfigureret til brug i Iteras.
Man skal i forbindelse med opsætningen forholde sig til et par spørgsmål om faktureringstidspunkt i fh.t. enten abonnementets start eller kalendertid. Bemærk, at en MPS-opkrævning skal laves min. 2 dage ude i fremtiden, så selv om man vælger at fakturaen skal betales når den oprettes, vil den blive skubbet to dage for at opfylde MPS-kravet.
Brug af MobilePay Subscriptions
Opsætningen af MobilePay Subscriptions betyder, at MPS bliver en valgmulighed i opsætningen af tilmeldingsformularer, og når man betaler enkeltfakturaer.
På tilmeldingsformularer er det praktisk, hvis man beder abonnenten udfylde e-mail samt selvfølgelig telefonnummer – begge felter bør opsættes som obligatoriske, da vi kan sende dem med til MPS, hvorved de bliver forudfyldt. Hvis der er flere telefonnummerfelter er det lige meget hvilket af felterne som telefonnummeret indtastes i, men indtastes der et nummer i begge, vil mobiltelefonnummeret blive brugt.
Herefter kan MobilePay vælges som betalingsmåde.
Når en MPS-aftale er indgået med abonnenten, ses aftalen under Betalingsaftaler på abonnentens kontoside i Iteras. En faktura vil ikke indeholde betalingsoplysninger, hvis der findes en MPS-aftale, men det vil i stedet fremgå, at beløbet trækkes via MobilePay. Beløbet trækkes automatisk – som nævnt vil det tidligst være 2 dage ud i fremtiden. Bemærk, at det betyder, at der ved nytilmelding ikke trækkes penge med det samme, men tidligst to dage efter.
På en ubetalt faktura, hvor der ikke allerede findes en betalingsaftale, vil MPS blive vist som en betalingsmulighed når man klikker på “Gå til betaling”-knappen på e-mailfakturaen.
Når kunden opretter en betalingsaftale med MobilePay, får de vist at betalingsfreksvens er fleksibel. Grunden til det er, at kunden kan skifte abonnementstype (f.eks. månedsabonnement til årsabonnement) og ikke nødvendigvis betaler i samme frekvens i løbet af sit medlemskab.
Betalinger lavet via MPS kan også tilbageføres via MobilePay, men kun såfremt den er under 90 dage gammel. Ellers forsvinder valgmuligheden i tilbagebetalingsflowet, og vi skriver en kommentar om det.
Samtidig mulighed for enkeltbetalinger
Hvis man ved siden af muligheden for MPS ønsker at tilbyde abonnenterne mulighed for at lave en enkeltbetaling via MobilePay, skal dette sættes op i Quickpay. Som nævnt ovenfor kræver dette en indløsningsaftale til betalingskort (det er ikke nødvendigt med MPS, hvor MobilePay leverer indløsningsaftalen som en del af produktet). Muligheden for enkeltbetaling vises da når man kommer over på Quickpay-siden for at betale.
Enkeltbetalinger er kun relevant på produkter, hvor man ikke ønsker at abonnenterne opretter betalingsaftaler, f.eks. 24-timers adgang.