Under menupunktet Økonomi findes rapporten “Indbetalinger og udbetalinger” (tidl. kaldte vi den for cashflow), der viser ind- og udbetalinger som registreres i Iteras. Formålet med rapporten er at kunne afstemme sin bankkonto med Iteras, samt kontrollere, at faktureret omsætning = debitorer + indbetalinger (her skal dog også tages højde for tilgodehavender for at pengene passer).

En betaling optræder i rapporten på den dato, den registreres i Iteras – hvilket ikke er det samme som den dato, den står på bankontoen.

Hvad man præcis ser i rapporten, afhænger af betalingsmåden:

  • Indbetalingskort: Her går der et par dage fra betalingen lander i banken til den registreres automatisk i Iteras. Det skyldes, at den skal adviseres først fra banken til Nets, og så fra Nets til Iteras. Så man kan altså ikke afstemme sin bankkonto før nogle dage efter – og er der helligdage som f.eks. Påske, kan det tage op til 6 dage før Nets adviserer en betaling.
  • Betalingskort (Dankort, VISA, Matercard, etc.): Her har vi den omvendte situation. Iteras adviseres om betalingen (eller kortbetalingsaftalen) stort set i det øjeblik, den sker, men ak – selve overførslen er i hænderne på de kære banker, og det betyder, at pengene lander på kontoen, når det passer bankerne at overføre dem. Oftest dagen efter.
  • MobilePay: MobilePay er den bedste af alle verdener. Her får vi besked om betalingen med det samme, og pengene overføres (som det nok er de fleste bekendt) også øjeblikkeligt.

Det fremgår også af rapporten, hvilken faktura en indbetaling er matchet automatisk ind på.

I nogle tilfælde kan en betaling ikke matches automatisk (det forekommer kun på indbetalingskort, og skyldes altid, at abonnenten taster forkert betalings-id eller FI-nummer), og så vil dette fremgå i rapporten. Det er muligt direkte fra rapporten af matche en indbetaling manuelt, hvilket man typisk vil gøre, når en abonnent har henvendt sig og via bankudtog dokumenteret indbetalingen. For ellers kan man ikke med sikkerhed vide, hvem der har indbetalt beløbet.