Under menupunktet Økonomi findes rapporten “Tilgodehavender“. Den viser alle abonnenter, som har et beløb til gode. Tilgodehavender kan opstå ved, at man har betalt for meget, eller ved, at en betalt faktura krediteres helt eller delvist.
Iteras bruger automatisk tilgodehavendet næste gang, abonnenten faktureres. Hvis beløbet dækker hele fakturaen, sendes den slet ikke – og hvis den kun dækker en del af fakturaen, fraregnes det totalbeløbet, så abonnenten kun opkræves differencen.
Feltet “Relaterede abonnementer” styrer, om tilgodehavenderlisten skal filtreres efter, om man skal tilbagebetale tilgodehavender eller kan lade dem stå med god samvittighed. “Har aktive betalte abonnementer” betyder, at kunden har et aktivt abonnement, som ikke er gratis. Derfor kan man forvente, at kundens tilgodehavender vil blive brugt ved næste fakturering. “Har ingen betalte abonnementer” betyder, at kunden ikke har aktive abonnementer eller abonnementer, der er gratis. Derfor kan man ikke forvente, at der faktureres i den nærmeste fremtid, og man skal derfor tilbagebetale kunden dets tilgodehavender.
Datofelterne fungerer således:
Opstået siden: Den dato systemet har registreret at der er et tilgodehavende. Tilgodehavender bliver beregnet på betalinger hvor der er noget der mangler at blive fordelt, ved at analysere på betalingsfordelingerne. Tilgodehavendet får et tidsstempel fra den seneste betalingsfordeling på betalingen, og det er så det tidsstempel man filtrerer på.
Så hvis man f.eks. krediterer d. 10. og skaber et tilgodehavende, så er tidsstemplet d. 10., men hvis man så d. 11. krediterer yderligere eller bruger lidt af tilgodehavendet, bliver tidsstemplet til d. 11.
Pingback: Lidt grundlæggende om regnskab og terminologi – ITERAS helpdesk