Det er muligt at gemme information om, hvor en abonnent kommer fra (f.eks. facebook, LinkedIn, et nyhedsbrev, etc.), når de udfylder en tilmeldingsformular. Forudsætningen er, at GET-parametrene medsendes i URL’en, hvilket opsættes i de forskellige kanaler, som abonnenterne kommer fra; samt at abonnenterne udfylder tilmeldingsformularen direkte når de ankommer fra hvor de end kommer fra. Klikker de først videre ind på websitet og tilbage til tilmeldingsformularen, er informationerne i URL’en ikke bevaret.

I Iteras sker opsætningen på følgende måde:

  1. Opret et custom tekstfelt på abonnementet, som man giver et passende navn – f.eks. “GET utm_source”. Feltet skal være tom.
  2. I opsætningen af tilmeldingsformularen vælges på feltet “Forudfyldning”, hvor man vælger “GET-parametre fra URL” og udfylder navnet på den parameter, man ønsker at gemme.
  3. Ønsker man at gemme flere GET-parametre, skal man oprette flere customfelter, hvert med sin eget parameternavn.
  4. Husk at vælge at skjule feltet med GET-parameteren, idet abonnenten jo ikke skal kunne redigere det.

Formålet med at gemme informationer om, hvor abonnenten kommer fra, er selvfølgelig efterfølgende at kunne analysere på, om man bruger sin markedsføringskroner på de rette kanaler.

Hvad er en GET-parameter?

Lad os sige du har en hjemmeside dinhjemmeside.dk og bestillingsformular ligger på dinhjemmeside.dk/bestilling. Hvis du annoncerer på f.eks. Facebook, kan din annonce pege på url’en dinhjemmeside.dk/bestilling?utm_source=facebook. Her er “utm_source” parameternavn og “facebook” er dens værdi.